rucelogo

BYSTŘICE NAD PERNŠTEJNEM

SCLOGIN

Zimní výlet na jih - San Vito Lo Capo

Zimní výlety za teplem jsou mezi lezci stále oblíbenější a tento rok jsme se i my nechali zlákat vidinou sluníčka, písečných pláží, šumícího moře a rozhodli se, že vyrazíme na jih. Možných cílů naší výpravy bylo několik, ale po zvážení všech pro a proti vyhrála Sicílie, konkrétně asi nejznámější oblast San Vito Lo Capo, nacházející se 80 km západně od Palerma. Cíl bychom tedy měli, ještě zbývalo určit termín. Vzhledem k našim časovým možnostem a ceně letenek padá termín odletu na začátek února a tak se v pátek 9. února dopoledne ocitá na Wroclawském letišti - díky Havranovi, který cestu z Bystřice na letiště odřídil - osmičlenná skupinka lezců navlečených v péřovkách se slunečními brýlemi na hlavě a zbytečně těžkými batohy u nohou.

V Palermu se shledáváme s batohy a vychutnáváme první espresso před cestou půjčeným autem z Palerma do San Vita. Po zhruba hodině a půl, kterou trvá ujet těch asi 80 km, už stojíme před branami kempu El Bahira, který se na týden stává naším domovem.

Kemp sám o sobě je s lezci pevně spjat, ve stěnách, které jsou jen doslova pár kroků od kempu vznikaly jedny z prvních sportovních cest v oblasti. Lezci se mohou ubytovat přímo v tzv. Climbing Area, která se skládá z několika krytých přístřešků s lehátky a vybavené kuchyně s plynovým vařičem, několika lednicemi a dokonce malým karavanem předělaným na knihovnu. Do začátku sezóny je ještě daleko a tak jsme v celém kempu skoro sami.

V sobotu se probouzíme do prosluněného dne a plni optimismu balíme lezení a vydáváme se na první ochutnávku místního vápence. Na rozlezení se pouštíme do cest v sektoru Camping, který jak název napovídá, se nachází v těsném sousedství kempu a nabízí širokou škálu cesty od krátkých trojek, přes několik dvacetimetrových 5c, více než desítku cest v obtížnosti 6a až 6c a najde se zde i několik cest ještě vyšší obtížnosti. Cesty jsou tu, stejně jako u téměř všech ostatních sektorů v oblasti, sportovního charakteru, zajištěné skobami v perfektní pevné skále. Nejednoho lezce potěší i jistá "přejištěnost" cest, prakticky v žádné z cest, které jsem za celý týden šel nebyl žádný těžší krok někde vysoko nad jištěním, ale vždy sem přešlapoval nohou u skoby.

V sektoru Camping jsme nakonec vydrželi i celou neděli a v pondělí vyrazili dál od kempu do sektoru Bunker, kde jsou již cesty delší, převážně okolo třiceti metrů. Na cesty tu od rána svítí slunce a na své si tu přijdou každý - sektor nabízí přes 60 cest od 5a do 7b. Lezení samo zde rozhodně není nic nudného - skála hýří barvami, ze slanění se otevírají krásné výhledy a na kamenech kolem nás se vyhřívají ještěrky. Odpoledne se bohužel projevuje únorová nestálost počasí - nad celou bolastí se formuje tlaková níže, přichází první přeháňky a bouřky a pocitová teplota padá dolů.

S lezením je na chvíli konec a tak vyrážíme na průzkum okolí San Vita, konkrétně na Monte Monaco, které se svou výškou 528 m.n.m. výrazně tyčí na San Vitem. Cesta navrchol nám zabrala zhruba hodinu dvacet a z vrcholku se otevírá krásný výhled na celé městečko a celé jeho okolí. Po návratu do města se ještě pouštíme do průzkumu San Vita, to ale bohužel v téhle roční době nemá moc co nabídnout - většina obchůdků, restaurací a dalších služeb je uzavřena a otevřou se až se začátkem hlavní turistické sezóny.

Poslední den před odletem se počasí umoudřilo a tak naposledy vyrážíme pod stěnu, nejprve do sektoru Sinistra Pietraia, kde si nás všechny získala krásná cesta El Bahira (5b+, 28 metrů), která ve své délce kombinuje vše, co lezení nabízí a nakonec ještě nakukujeme do sektoru Scomparto Rifiuti. K večeru se ochlazuje, zvedá se vítr a to je jistá známka toho, že se náš výlet chýlí ke konci. Zbývá ještě sbalit věci, přečkat poslední noc a pak už cesta do Palerma na letiště, odkud odlétáme zpět do Wroclawy kde zjišťujeme, že v San Vitu bylo přece jen docela teplo - a o pár hodin už vystupujeme zpět v Bystřici bohatší o pár děr v prstech, několik modřin, ale hlavně o spoustu (nejen) lezeckých zážitků!